Nasz klient jest krajowym zarządcą infrastruktury kolejowej , odpowiedzialnym za modernizację, rozwój i utrzymanie sieci kolejowej . Firma dąży do zapewnienia niezawodnej i wydajnej infrastruktury kolejowej, kluczowej dla transportu pasażerskiego i towarowego, realizując priorytetowe projekty modernizacji infrastruktury na międzynarodowych korytarzach transportowych. Aby zautomatyzować operacje na bocznicach kolejowych, firma wdrożyła Yard Management System (YMS) – zaawansowane narzędzie do zarządzania ruchem na bocznicach oraz operacjami manewrowymi.
Tło projektu
Przed wdrożeniem YMS, firma korzystała z dwóch systemów: OPKIS i STOKIS, które miały ograniczone możliwości w zakresie kompleksowego zarządzania bocznicami i operacjami pomiędzy nimi. Potrzebny był WEB-owy system, który zautomatyzowałby i zoptymalizował procesy związane z zarządzaniem bocznicami, w tym ruch pociągów, manewry wagonów, oraz dostosowanie infrastruktury do aktualnych wymagań.
Wyzwania
- Zarządzanie operacjami na 130 bocznicach: Koordynacja ruchu i operacji manewrowych pomiędzy licznymi bocznicami kolejowymi w całym kraju .
- Automatyzacja procesów: Potrzeba automatyzacji operacji manewrowych, w tym wprowadzania dokumentów, generowania raportów oraz śledzenia statusów operacji.
- Wizualizacja bocznic: Zapewnienie wektorowej mapy infrastruktury kolejowej na bocznicach, umożliwiającej dynamiczne planowanie operacji i uniknięcie konfliktów manewrowych.
- Monitorowanie przepustowości: Zwiększenie przepustowości linii kolejowych jednocześnie kontrolując ruch i operacje na bocznicach.
- Rezerwacji okienka czasowego pozwalającej na wjazd pociągu na wybraną bocznicę
Rozwiązania
1. Wdrożenie Yard Management System (YMS):
-
- Zarządzanie operacjami na bocznicach: YMS obsługuje wszystkie operacje na 130 bocznicach kolejowych, w tym ruch pociągów pomiędzy bocznicami, manewry wagonów, przyjazdy i odjazdy.
-
- Automatyzacja dokumentów: System umożliwia automatyczne wprowadzanie dokumentów takich jak rozkłady jazdy, wykazy pojazdów, przejazdy przez stacje i dokumenty manewrowe (shunting request), które operatorzy mogą przetwarzać w czasie rzeczywistym.
-
- Monitorowanie statusów operacji: Operatorzy mogą śledzić statusy realizacji dokumentów (zrealizowane, w trakcie, niezrealizowane) oraz planować działania w zależności od dynamicznej sytuacji na bocznicy.
2. Paszportyzacja i wizualizacja wektorowa infrastruktury:
-
- Wektorowy model bocznic: Każda bocznica posiada mapę wektorową torów oraz peronów, zwrotnic, która uwzględnia takie parametry jak zajętość torów (w metrach lub sztukach), rodzaj torów (szerokość, elektryfikacja) oraz aktualne ograniczenia (np. remonty).
-
- Dynamiczne zarządzanie składami: Dzięki funkcji drag-and-drop operatorzy mogą łatwo przenosić wagony i lokomotywy między torami, dostosowując widok do własnych preferencji.
3. Optymalizacja manewrów:
-
- Automatyzacja operacji manewrowych: Na podstawie dokumentów manewrowych system automatycznie rozprowadza wagony na odpowiednie tory, umożliwiając wygodne zarządzanie składami na bocznicach. Operatorzy mogą monitorować postęp operacji w czasie rzeczywistym i zatwierdzać poszczególne etapy manewrów.
-
- Śledzenie przemieszczania wagonów: System pozwala na śledzenie przemieszczania wagonów oraz ich statusu. W przypadku niepełnych operacji (np. przemieszczenie tylko części składu), system zapisuje status i wymaga podania przyczyny niezrealizowania operacji.
4. Konfiguracja ścieżek przemieszczania:
-
- Ścieżki manewrowe: System umożliwia konfigurację tras manewrowych (np. A-B-C lub E-F-G), uwzględniając dynamiczne warunki, takie jak zajętość torów, remonty czy inne przeszkody. Automatyczne powiadomienia o konfliktach, w których może wystąpić kolizja lub zator.
5. Raportowanie i analiza:
-
- Rozbudowane raporty: System YMS umożliwia generowanie rozbudowanych raportów dotyczących stanu bocznic, przemieszczania wagonów, realizacji manewrów oraz pracy operatorów.
6. System BMS: Billing Management System rejestruje wszystkie operacje przemieszczenia wagonów innego przewoźnika, co pozwala na precyzyjne rozliczenie finansowe za wykonane usługi. Dane są przekazywane do systemu SAP, gdzie generowane są faktury.
Wyniki
- Zwiększenie efektywności operacyjnej: Dzięki wdrożeniu YMS, nasz klient znacznie zwiększył efektywność zarządzania operacjami na bocznicach, automatyzując procesy dokumentacji i manewrów.
- Lepsza koordynacja ruchu: Graficzna wizualizacja bocznic oraz dynamiczne zarządzanie torami umożliwiły łatwiejsze planowanie i realizację operacji, minimalizując ryzyko kolizji lub zatorów.
- Optymalizacja wykorzystania infrastruktury: Możliwość konfiguracji ścieżek manewrowych oraz monitorowania zajętości torów zwiększyła przepustowość linii kolejowych i poprawiła zarządzanie infrastrukturą.
- Precyzyjne rozliczanie operacji: System BMS umożliwił precyzyjne rozliczanie przewoźników za wykonane operacje manewrowe, co usprawniło procesy finansowe.
Przykłady
- Automatyczne dokumenty manewrowe: System automatycznie generuje dokumenty, takie jak shunting request, na podstawie których operatorzy realizują operacje manewrowe.
- Graficzna wizualizacja bocznic: Operatorzy mogą łatwo zarządzać torami i składami dzięki dynamicznej wizualizacji torów oraz funkcji drag-and-drop.
- Optymalizacja manewrów: Dzięki automatyzacji, system samodzielnie rozprowadza wagony na odpowiednie tory, co przyspiesza operacje manewrowe.
- Konflikty manewrów: System automatycznie wykrywa konflikty w operacjach manewrowych, zapobiegając błędom i opóźnieniom.
Podsumowanie
Wdrożenie Yard Management System (YMS) znacząco poprawiło zarządzanie operacjami na bocznicach kolejowych, automatyzując kluczowe procesy i zwiększając efektywność ruchu kolejowego. Dzięki zaawansowanej wizualizacji graficznej, dynamicznemu zarządzaniu torami oraz raportowaniu, firma osiągnęła lepszą kontrolę nad ruchem kolejowym i optymalizację wykorzystania infrastruktury. System BMS zapewnił pełną transparentność i skuteczne rozliczanie przewoźników za wykonane operacje.