Wdrożenie Yard Management System (YMS) u zarządcy infrastruktury kolejowej

Nasz klient jest krajowym zarządcą infrastruktury kolejowej , odpowiedzialnym za modernizację, rozwój i utrzymanie sieci kolejowej . Firma dąży do zapewnienia niezawodnej i wydajnej infrastruktury kolejowej, kluczowej dla transportu pasażerskiego i towarowego, realizując priorytetowe projekty modernizacji infrastruktury na międzynarodowych korytarzach transportowych. Aby zautomatyzować operacje na bocznicach kolejowych, firma wdrożyła Yard Management System (YMS) – zaawansowane narzędzie do zarządzania ruchem na bocznicach oraz operacjami manewrowymi.

Tło projektu

Przed wdrożeniem YMS, firma korzystała z dwóch systemów: OPKIS i STOKIS, które miały ograniczone możliwości w zakresie kompleksowego zarządzania bocznicami i operacjami pomiędzy nimi. Potrzebny był WEB-owy system, który zautomatyzowałby i zoptymalizował procesy związane z zarządzaniem bocznicami, w tym ruch pociągów, manewry wagonów, oraz dostosowanie infrastruktury do aktualnych wymagań.

Wyzwania

  1. Zarządzanie operacjami na 130 bocznicach: Koordynacja ruchu i operacji manewrowych pomiędzy licznymi bocznicami kolejowymi w całym kraju .
  2. Automatyzacja procesów: Potrzeba automatyzacji operacji manewrowych, w tym wprowadzania dokumentów, generowania raportów oraz śledzenia statusów operacji.
  3. Wizualizacja bocznic: Zapewnienie wektorowej mapy infrastruktury kolejowej na bocznicach, umożliwiającej dynamiczne planowanie operacji i uniknięcie konfliktów manewrowych.
  4. Monitorowanie przepustowości: Zwiększenie przepustowości linii kolejowych jednocześnie kontrolując ruch i operacje na bocznicach.
  5. Rezerwacji okienka czasowego pozwalającej na wjazd pociągu  na wybraną bocznicę

Rozwiązania

1. Wdrożenie Yard Management System (YMS):

    • Zarządzanie operacjami na bocznicach: YMS obsługuje wszystkie operacje na 130 bocznicach kolejowych, w tym ruch pociągów pomiędzy bocznicami, manewry wagonów, przyjazdy i odjazdy.
    • Automatyzacja dokumentów: System umożliwia automatyczne wprowadzanie dokumentów takich jak rozkłady jazdy, wykazy pojazdów, przejazdy przez stacje i dokumenty manewrowe (shunting request), które operatorzy mogą przetwarzać w czasie rzeczywistym.
    • Monitorowanie statusów operacji: Operatorzy mogą śledzić statusy realizacji dokumentów (zrealizowane, w trakcie, niezrealizowane) oraz planować działania w zależności od dynamicznej sytuacji na bocznicy.

2. Paszportyzacja i wizualizacja wektorowa infrastruktury:

    • Wektorowy model bocznic: Każda bocznica posiada mapę wektorową  torów oraz peronów, zwrotnic, która uwzględnia takie parametry jak zajętość torów (w metrach lub sztukach), rodzaj torów (szerokość, elektryfikacja) oraz aktualne ograniczenia (np. remonty).
    • Dynamiczne zarządzanie składami: Dzięki funkcji drag-and-drop operatorzy mogą łatwo przenosić wagony i lokomotywy między torami, dostosowując widok do własnych preferencji.

3. Optymalizacja manewrów:

    • Automatyzacja operacji manewrowych: Na podstawie dokumentów manewrowych system automatycznie rozprowadza wagony na odpowiednie tory, umożliwiając wygodne zarządzanie składami na bocznicach. Operatorzy mogą monitorować postęp operacji w czasie rzeczywistym i zatwierdzać poszczególne etapy manewrów.
    • Śledzenie przemieszczania wagonów: System pozwala na śledzenie przemieszczania wagonów oraz ich statusu. W przypadku niepełnych operacji (np. przemieszczenie tylko części składu), system zapisuje status i wymaga podania przyczyny niezrealizowania operacji.

4. Konfiguracja ścieżek przemieszczania:

    • Ścieżki manewrowe: System umożliwia konfigurację tras manewrowych (np. A-B-C lub E-F-G), uwzględniając dynamiczne warunki, takie jak zajętość torów, remonty czy inne przeszkody. Automatyczne powiadomienia o konfliktach, w których może wystąpić kolizja lub zator.

5. Raportowanie i analiza:

    • Rozbudowane raporty: System YMS umożliwia generowanie rozbudowanych raportów dotyczących stanu bocznic, przemieszczania wagonów, realizacji manewrów oraz pracy operatorów.

6. System BMS: Billing Management System rejestruje wszystkie operacje przemieszczenia wagonów innego przewoźnika, co pozwala na precyzyjne rozliczenie finansowe za wykonane usługi. Dane są przekazywane do systemu SAP, gdzie generowane są faktury.

Wyniki

  1. Zwiększenie efektywności operacyjnej: Dzięki wdrożeniu YMS, nasz klient znacznie zwiększył efektywność zarządzania operacjami na bocznicach, automatyzując procesy dokumentacji i manewrów.
  2. Lepsza koordynacja ruchu: Graficzna wizualizacja bocznic oraz dynamiczne zarządzanie torami umożliwiły łatwiejsze planowanie i realizację operacji, minimalizując ryzyko kolizji lub zatorów.
  3. Optymalizacja wykorzystania infrastruktury: Możliwość konfiguracji ścieżek manewrowych oraz monitorowania zajętości torów zwiększyła przepustowość linii kolejowych i poprawiła zarządzanie infrastrukturą.
  4. Precyzyjne rozliczanie operacji: System BMS umożliwił precyzyjne rozliczanie przewoźników za wykonane operacje manewrowe, co usprawniło procesy finansowe.

Przykłady

  1. Automatyczne dokumenty manewrowe: System automatycznie generuje dokumenty, takie jak shunting request, na podstawie których operatorzy realizują operacje manewrowe.
  2. Graficzna wizualizacja bocznic: Operatorzy mogą łatwo zarządzać torami i składami dzięki dynamicznej wizualizacji torów oraz funkcji drag-and-drop.
  3. Optymalizacja manewrów: Dzięki automatyzacji, system samodzielnie rozprowadza wagony na odpowiednie tory, co przyspiesza operacje manewrowe.
  4. Konflikty manewrów: System automatycznie wykrywa konflikty w operacjach manewrowych, zapobiegając błędom i opóźnieniom.

Podsumowanie

Wdrożenie Yard Management System (YMS) znacząco poprawiło zarządzanie operacjami na bocznicach kolejowych, automatyzując kluczowe procesy i zwiększając efektywność ruchu kolejowego. Dzięki zaawansowanej wizualizacji graficznej, dynamicznemu zarządzaniu torami oraz  raportowaniu, firma osiągnęła lepszą kontrolę nad ruchem kolejowym i optymalizację wykorzystania infrastruktury. System BMS zapewnił pełną transparentność i skuteczne rozliczanie przewoźników za wykonane operacje.