Przewoźnik pasażerski, jeden z największych operatorów transportu kolejowego w Polsce, podjął decyzję o wdrożeniu nowoczesnego Systemu Zarządzania Transportem. Decyzja wynikała z potrzeby zastąpienia przestarzałych systemów, zbudowanie wielozakładowego zintegrowanego oprogramowania, poprawy efektywności operacyjnej oraz zgodności z aktualnymi wymogami prawnymi i biznesowymi. Projekt obejmował wdrożenie systemu w 14 zakładach regionalnych oraz centrali spółki.
Wyzwania
- Zintegrowanie funkcji systemów z wielu dotychczas eksploatowanych systemu
- Przejście z obecnych systemów na jeden spójny system do zarządzania transportem .
- Utrzymanie ciągłości operacji w trakcie migracji danych.
- Wdrożenie nowych procesów biznesowych
- Skomplikowana struktura organizacyjna:
- Zróżnicowane potrzeby 14 zakładów regionalnych i centrali.
- Każdy zakład regionalny posiadał indywidualne zasady wynagrodzenia oraz zarządzanie procesami związanymi z taborem kolejowych oraz zasobami ludzkimi
- Zgodność z przepisami:
- Dopasowanie systemu do wymogów prawa pracy, zarządzania taborem i ochrony danych osobowych.
- Szkolenie pracowników:
- Przeszkolenie pracowników z różnych grup zawodowych, w tym drużyn konduktorskich, maszynistów i zaplecza technicznego.
Rozwiązanie
System SZT zaprojektowano jako kompleksowe narzędzie wspierające planowanie, harmonogramowanie i zarządzanie procesami przewozowymi, taborowymi oraz pracowniczymi. Kluczowe funkcjonalności obejmowały:
- Planowanie i harmonogramowanie:
- Pracy pociągów.
- Harmonogramowanie drużyn maszynistów, konduktorów i zaplecza technicznego.
- Ewidencja i rozliczenia:
- Rejestracja czasu pracy.
- Automatyczne generowanie danych do systemów kadrowo-płacowych.
- Zarządzanie taborem:
- Ewidencja pojazdów i ich parametrów.
- Planowanie przeglądów i napraw.
- Wyłączenia i włączenia
- Zarządzanie procesem przeglądów P1 do P5
- Dokumentacja dokumentująca procesy przeglądowe
- Elektroniczne karty pomiarowe pozwalające na digitalizację danych oraz wdrożenie Predictive Maintenance
- Obiegowanie:
- Planowanie i realizacja obiegów taboru, w tym przypisanie pojazdów do konkretnych relacji i tras.
- Definiowanie czynności do wykonania między poszczególnymi przejazdami.
- Automatyczna walidacja zgodności obiegów z rozkładem jazdy.
- Generowanie raportów dotyczących wydajności obiegów oraz ich optymalizacji.
- Integracja:
- Połączenie z istniejącymi systemami, takimi jak system płacowy , system analizy kosztów i przychodów, ERP i inne.
- Mobilność:
- Udostępnienie aplikacji mobilnej dla pracowników drużyn trakcyjnych i konduktorskich, umożliwiającej:
- Planowanie pracy
- Rozliczanie czasu pracy
- Dostęp do dokumentacji kolejowej
- Dostęp do rozkładów jazdy
- Chat
- Udostępnienie aplikacji mobilnej dla pracowników drużyn trakcyjnych i konduktorskich, umożliwiającej:
Proces wdrożenia
- Analiza przedwdrożeniowa:
- Zebranie wymagań biznesowych podczas warsztatów z Zamawiającym.
- Stworzenie szczegółowej koncepcji biznesowej.
- Pilotaż:
- Wdrożenie testowe w wybranej jednostce organizacyjnej.
- Weryfikacja poprawności działania systemu.
- Szkolenie:
- Przygotowanie materiałów szkoleniowych i sesji warsztatowych.
- Dedykowane warsztaty dla drużyn konduktorskich, maszynistów oraz działów technicznych.
- Wdrożenie produkcyjne:
- Migracja danych z systemów z dotychczasowych systemów .
- Integracja z systemami informatycznymi Klienta
- Rozpoczęcie eksploatacji systemu we wszystkich jednostkach organizacyjnych.
- Wdrożenie nowych obszarów obiegowanie, dyspozytura
- Wsparcie powdrożeniowe:
- 12 miesięczna asysta powdrożeniowa zapewniająca wsparcie użytkowników i eliminację potencjalnych błędów.
Wyniki
- Zwiększenie efektywności:
- Skrócenie czasu planowania obiegów taboru i harmonogramów pracy.
- Automatyzacja generowania raportów operacyjnych.
- Znaczące skrócenie czasu przygotowania danych do wynagrodzenia kilku tysięcy osób pracujących w terenie
- Wprowadzenie wielu zabezpieczeń systemu pozwalających na prawidłową kontrolę danych związanych z obszarem kadrowo-płacowym oraz procesem utrzymania taboru
- Poprawa zarządzania:
- Zintegrowany system umożliwiający lepsze monitorowanie i zarządzanie taborem oraz personelem.
- Centralizacja danych dotyczących taboru i personelu w jednym systemie.
- Zgodność z przepisami:
- Pełna zgodność z wymaganiami prawnymi i wewnętrznymi regulacjami firmy.
- Raportowanie UTK , GUS
- Raporty kontrolingu operacyjnego i finansowego
- Lepsze narzędzia dla pracowników:
- Aplikacja mobilna usprawniła rozliczanie czasu pracy i zarządzanie harmonogramami.
- Większa wygoda dla pracowników w terenie dzięki funkcjom mobilnym.
- Możliwość przygotowania dokumentacji kolejowej „z gruntu” – karta próby hamulca , wykaz wagonów w składzie , potwierdzenia zapoznania się z dokumentacją kolejową
- Obiegowanie:
- Wdrożenie procesu obiegowania strategicznego – plan na lata następne
- Wdrożenie procesu obiegowania operacyjnego – proces obiegowania do zakupionych rozkładów jazdy z możliwością reobiegowania w przypadku zakłóceń na trakcji kolejowej , niedostępności zasobów ludzkich, itp.
Wnioski
Wdrożenie systemu dla przewoźnika pasażerskiego okazało się sukcesem, zapewniając nowoczesne narzędzia wspierające codzienną działalność przewoźnika. Projekt został zrealizowany zgodnie z harmonogramem i spełnił kluczowe cele biznesowe. Sukces tego wdrożenia może stanowić wzór dla innych przewoźników poszukujących rozwiązań optymalizujących ich działalność.
Dzięki zastosowanym funkcjonalnościom, przewoźnik pasażerski zyskał platformę umożliwiającą dalszą digitalizację procesów i wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w kolejnych latach